«

»

mart. 10

Boala celiaca – realitati ce trebuie stiute !

Boala celiaca – realitati ce trebuie stiute !

Glutenul, pentru cine nu stie, este o substanta proteica intalnita in cereale – grau, orz, secara. Acesta este folosit in produse de panificatie, patiserie, fainoase si alte alimente, ca pastele, pentru ca este un supliment proteic, retextureaza anumite alimente, fiind un bun liant si aromatizant. Problema e ca glutenul nu „rezoneaza“ bine cu toata lumea si poate crea adevarate probleme.
Dintre fractiunile glutenului, aflam de la Laboratoarele Synevo ca gliadinul reprezinta cel mai toxic component si se gaseste in grau. Lipsa energiei, problemele gastrointestinale (balonarea, crampele, constipatia sau diarea) sau de piele (acneea) daca se prelungesc, sunt semne pe care nu trebuie sa le ignori. Fa-ti analize de intoleranta! Boala celiaca, alergia la grau sau sensibilitatea non-celiaca sunt cele trei conditii medicale care definesc intoleranta la gluten. Din pacate, nu este vorba doar de un termen la moda cu o dieta trendy, fara gluten! E adevarat ca este ceva mai nou, dar se pare ca un regim lipsit de gluten imbunatateste cu adevarat problemele gastrointestinale si se impune obligatoriu, ca stil de alimentatie permanent, persoanelor care sufera de boala celiaca, acestea netolerand, sub nici o forma, glutenul, nici macar in cantitati mici – si asta pe durata intregii vieti. Dar nu este obligatoriu sa suferi de aceasta boala pentru a nu tolera bine glutenul.
Peste cinci procente din populatia globului sufera de diverse forme de sensibilitate la aceasta proteina, iar dieta gluten-free, odata incurajata si de nutritionisti, este urmata de cat mai multe romance – si spun romance pentru ca femeile sunt mai receptive in ce priveste imbunatatirea si diversificarea stilului alimentar decat sunt partenerii nostri. Harvard Medical School Publications spune ca doar 300.000 de americani au fost diagnosticati cu boala celiaca. Totusi, multa lume care nu sufera de aceasta boala adopta o dieta fara gluten.
Boala celiaca (numita si sprue celiac, enteropatie glutenica sau enteropatie gluten-sensibila) este o afectiune inflamatorie digestiva cronica ce afecteaza mucoasa intestinului subtire si poate fi depistata prin probe de sange, diagnosticul confirmandu-se pe baza unei biopsii a mucoasei intestinale. Laboratoarele Synevo spun ca femeile sunt de doua-trei ori mai afectate decat barbatii. Afectiunea este declansata de gluten si are fete urate, de la diaree sau constipatie la oboseala acuta, dureri de cap, lipsa de concentrare sau chiar subnutritie cauzata de incapacitatea organismului de a absorbi minerale si vitamine.

Odata instalata, ea nu mai dispare niciodata – e posibil ca anticorpii si simptomele bolii sa fie eliminate, insa acestea reapar rapid atunci cand se reia consumul cerealelor cu spic. Nu demult, s-a constatat ca aceasta boala este una dintr-o serie de probleme cauzate de gluten, cum ar fi si sensibilitatea non-celiaca. Aceasta are simptome similare, reactionand la proteina gluteica, dar fara a ameninta intestinul – aceasta conditie afecteaza milioane de oameni, dintre care foarte putini au intuit ca este vorba de intoleranta si au recurs la o dieta fara gluten! Putini, dar suficienti cat sa se duca vorba asupra eficientei acestui regim alimentar.

Daca boala celiaca poate fi depistata fara dubii ca reactie la gluten si diagnosticata exact, celelalte probleme gastrointestinale provocate de proteina raman in aer, sensibilitatea la gluten fiind mai degraba un non-diagnostic, dat celor care nu sufera de aceasta boala, dar care se simt infinit mai bine urmand o dieta fara gluten. Nu exista teste medicale clare care certifica aceasta sensibilitate, dar simptomele sunt aproape la fel de dureroase si inconfortabile ca acelea ale bolii celiace.
Se pare ca acest stil de alimentatie, desi restrictiv, in special pentru noi, care am fost crescuti cu nelipsita paine, dimineata, la pranz si seara, da rezultate imediat.Chiar si un regim scurt, de o saptamana, ca un detox-fulger, face sa dispara eventuale crampe, stari de balonare, ne reda energia pierduta sau ne calmeaza pielea. Si daca nu se doreste chiar o dieta absoluta, lipsita total de gluten, aceasta poate fi moderata.
Printre beneficiile dietei se numara echilibrarea colesterolului, imbunatatirea digestiei si sporirea nivelului de energie. Desi nu este o dieta care sa poata fi adoptata cu usurinta, tot mai multe persoane care sufera de disconfortul intestinelor au decis s-o incerce. Incet-incet, produsele fara gluten au inceput sa apara la rafturi, iar vanzarile acestora sa creasca, reflectand inclinatia consumatorilor de a manca mai bine, mai prielnic sensibilitatilor si nevoilor noastre. Aud in jurul meu si citesc pe multe forumuri despre cei care au incercat-o si afirmatiile de genul „mi-a schimbat viata“, „dieta fara gluten mi-a redat energia“ sau „ma simt, in sfarsit, bine!“ sunt peste tot, chiar sar in ochi.
Daniel Leffler, medic si profesor asistent la Harvard Medical School, spune in Harvard Health Publications ca „glutenul si proteinele din grau pot scoate apa din intestine, hranindu-le, in schimb, cu bacterii si cauzand astfel indigestie sau balonare. Glutenul nu este usor digerat de aproape nimeni“, adauga Leffler, spunand ca „exista, probabil, un soi de intoleranta, in fiecare dintre noi“. El estimeaza ca jumatate din cele 60 de milioane de americani care sufera de sindromul de colon iritabil (CSI) este posibil sa fie sensibili la consumul de gluten.
Sindromul de colon iritabil este cea mai cunoscuta tulburare intestinala si una din trei persoane sufera de CSI, simptomele acestuia aparand si disparand, de la caz la caz. Nu este imposibil sa adopti o asa dieta, iar daca suferi de astfel de tulburari digestive provocate de gluten, mai mult ca sigur ca, odata ce te obisnuiesti, starea de bine te va convinge sa nu mai consumi alimente cu gluten vreodata.
Daca banuiesti ca esti sensibila la gluten, primul lucru recomandat de doctori este sa iti faci testul de enteropatie glutenica, iar daca rezultatul este negativ, nu-ti ramane decat sa incerci dieta, pentru o saptamana sau doua, si sa vezi cum te simti.Eliminarea glutenului este cel mai sigur mod in care afli daca esti, de fapt, intoleranta sau nu. Si daca tot faci o treaba, fa-o pana la capat si mergi la un nutritionist care sa te ghideze in doua aspecte. Primul: exista surse ascunse de gluten pe care nici nu le banuiesti, cum ar fi sosul de soia, inghetata, dulciurile, dressing-urile pentru salate si multe alimente procesate – nutritionistul iti poate da o lista completa si adaptata obiceiurilor tale alimentare, pentru a fi sigura ca nu gresesti.
Iar al doilea aspect este legat de echilibru; deoarece produsele fara gluten au un continut slab de substante nutritive, iar deficientele de fibre, fier, calciu, vitamina B12, fosfor, tiamina sau zinc, care pot aparea pe parcursul dietei, trebuie suplinite. Mai trebuie sa stii ca anumite produse fara gluten de pe piata pot fi nesanatoase, pentru ca se obisnuieste ca in lipsa acestuia sa se adauge zahar pentru textura si gust. Tocmai de aceea, trebuie sa invatam sa descifram etichetele. Conform legislatiei, prezenta glutenului trebuie declarata de producator pe ambalaj. De exemplu, poti gasi pe eticheta denumirea de „proteine vegetale hidrolizate“ care inseamna gluten de origine cereala, pe scurt, grau. Toate mezelurile, branzeturile sau alimentele semipreparate trebuie verificate si ele; tocmai de aceea, un jurnal realizat de nutritionist te poate scuti de mult timp pierdut si de confuzii. O dieta fara gluten inseamna legume, fructe, carne, lapte, nuci, soia sau faina din soia, orez brun, quinoa, naut, hrisca, cereale (porumb, orez), pseudocereale. Faina din grau, de exemplu, poate fi inlocuita cu amidon de porumb.
Pentru cine vrea sa adopte temporar sau permanent o dieta fara gluten, exista mai multe surse decat ne imaginam, in hypermarket-urile mari, in magazine bio/organice, dar cel mai simplu –in magazinele on-line.
Pe www.alimentespeciale.ro gasiti o gama larga de produse fara gluten de la cei mai renumiti si experimentati producatori din Europa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Puteti folosi aceste HTML etichete şi atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>